PVDA Molenbeek viert trieste tweede verjaardag van 97 lege appartementen in Brunfaut-toren

97 appartementen, 16 verdiepingen, 6500 vierkante meter. Het is reeds twee jaar dat de toren gelegen Fernet Brunfaut 65 in Molenbeek helemaal leeg staat. Opgestart in 2014, staat het renovatieproject stil en is er geen nieuws over de werken, die begin 2018 hadden moeten beginnen.

Op woensdag 23 mei vierde de PVDA Molenbeek een triest verjaardagsfeest aan de voet van de Brunfaut-toren.  De PVDA verzoekt de autoriteiten de nodige stappen te ondernemen om het bestand te deblokkeren en vraagt dat de huurders en verenigingen correct worden geïnformeerd.

Hind Addi (Geneeskunde voor het Volk): "Het is bijna twee jaar dat de toren leeg is. In het begin waren de huurders en "La Rue", de vereniging die hen vergezelde, nog steeds op de hoogte. Maar nu niets meer, zonder nieuws over de voortzetting. We vragen dat "Le Logement Molenbeekois" een informatiesessie organiseert om huurders en verenigingen te informeren."

De nummer twee op de Molenbeekse-lijst van de PVDA dringt erop aan dat alles moet worden gedaan om de renovatie zo snel mogelijk te deblokkeren, en bekritiseert het langzame tempo van "Le Logement Molenbeekois" (openbare vastgoedmaatschappij O.V.M.) om nieuwe sociale woningen te bouwen:

"17.000 gezinnen staan op een wachtlijst voor sociale woningen in Molenbeek. En een groot deel van de 3340 gezinnen die in de woningen van Molenbeek wonen, wachten op een renovatie van hun gebouw. Het is daarom onaanvaardbaar dat de renovatie van de Brunfaut-werf zo lang duurt. Gedurende 5 jaar hebben we 200 sociale huisvestingseenheden gebouwd. In dit tempo zal het 425 jaar duren om aan het einde van de wachtlijst te komen! "

De PVDA pleit voor een ambitieus plan voor de bouw en renovatie van kwaliteitsvolle volkshuisvesting in Molenbeek en andere gemeenten in de regio Brussel. Dirk De Block, gemeenteraadslid PVDA, stelt een concrete oplossing voor om tegemoet te komen aan de behoeften van de Molenbeekse gezinnen voor een betaalbare huur: "Het Gewest rolt de rode loper uit naar luxueuze vastgoedprojecten die onbetaalbaar zijn voor inwoners van Molenbeek langs het kanaal. Er wordt weinig gedaan om een aanbod van goedkope of sociale woningen te realiseren dat voldoet aan de behoeften van de huidige bewoners van deze buurten. Via een gemeenschappelijke regeling kunnen we nieuwe vastgoedprojecten opleggen voor minimaal 30% van de appartementen met sociale of matige huur. "