Een propere gemeente

Wij streven naar een schone en aangename gemeente. Door collectieve en toegankelijke oplossingen aan te bieden, willen we het voor de Molenbekenaars makkelijker maken om zich op de juiste manier van hun afval en grofvuil te ontdoen. Zo voorkomen we dat de straten vuil worden. De gemeente kan een rol spelen bij het verbeteren van de afvalverwerking en het voorkomen van onnodige afvalproductie. In ruil daarvoor vragen we de Molenbekenaars om de gemeenschap te respecteren en gebruik te maken van de beschikbare diensten. Als er ondanks deze verbeteringen antisociaal gedrag optreedt, zullen er proportionele en educatieve sancties worden genomen.

Wat wij willen

Eén. Infrastructuur voor schone straten

  • We zullen één week-end per maand een mobiel containerpark inzetten, op een vaste dag en in elk van de 12 wijken, zodat bewoners hun grofvuil kunnen weggooien.
  • We zullen vuilnisbakken op elke straathoek plaatsen, voor elke snackbar en kruidenierswinkel, en deze vaker legen om overvolle vuilnisbakken te voorkomen.
  • Op termijn willen we ondergrondse afvalcontainers voor gescheiden afvalinzameling in elke wijk voorzien, vergelijkbaar met de glascontainers. Als dat niet mogelijk is, dan voorzien we bovengrondse containers.
  • We versterken de inzameling van grofvuil door een reactieve gemeentelijke dienst op oproep aan te bieden, gericht op noodgevallen zoals verhuizingen of het verwijderen van kapotte apparaten.
  • We pleiten bij het Gewest voor het behoud van de twee inzamelingen van witte zakken en de invoering van twee inzamelingen van oranje vuilniszakken.
  • We zoeken regionale en federale middelen om openbare toiletten te creëren. In afwachting creëren we een netwerk van winkels en verenigingen waar je gratis het toilet kan gebruiken.

Twee. Een kwaliteitsvolle en gerespecteerde openbare reinigingsdienst

  • We lanceren een campagne "Ik respecteer de netheid van mijn straat, ik respecteer mijn straatveger" om bewustzijn te creëren voor het zware werk van gemeentearbeiders en om wangedrag tegen te gaan.
  • We investeren zodat de reinigingsdienst correct materiaal en kledij krijgt, maar ook kleedkamers met douches. We creëren specifieke lokalen in elke wijk voor efficiënte interventies.
  • We versterken de aanwezigheid van reinigingspersoneel in het weekend.
  • We zoeken regionale en federale middelen om het financieel mogelijk te maken om de werktijd te verminderen (met compenserende aanwervingen) vanaf 55 jaar gezien het zware fysieke werk.
  • We zullen inzetten op de aanwerving van gemeentepersoneel met stabiele contracten om kwalitatieve jobs te garanderen.

Drie. Bewustwording en participatie in netheid

  • We zullen tientallen bewoners in de verschillende wijken vormen als ambassadeurs van de netheid. Zij zullen de tussenpersoon zijn tussen de reinigingsdiensten en de bewoners en goede praktijken in openbare ruimtes en parken aanmoedigen.
  • We creëren een uniek telefoonnummer, bereikbaar via GSM en WhatsApp, zodat burgers afval of sluikstorten kunnen melden, en waar de administratie kan laten weten of en wanneer het probleem is opgelost.
  • We zullen preventieagenten voor netheid aannemen om scholen, bewoners en verenigingen te sensibiliseren over netheid en milieubewustzijn tijdens "schone wijk"-dagen.

Vier. Aangepaste sancties tegen vervuilers

  • We voeren zware boetes in om bedrijven af te schrikken hun industrieel afval illegaal te dumpen.
  • We bestraffen wangedrag met boetes of herstellende en educatieve maatregelen. Een geldboete kan worden vervangen door een actieve deelname aan het schoonmaken van hun wijk, in samenwerking met de reinigingsdiensten.

Vijf. Een Molenbeek zonder afval

  • We zetten ons in voor het verminderen van overtollige verpakking en het gebruik van plastic zakken in winkels, met een prioriteit voor supermarkten, en moedigen de verkoop in bulk aan. Daarnaast steunen we de geplande invoering van statiegeld op blikjes en plastic flessen, vergelijkbaar met dat voor glazen flessen.
  • We plaatsen drinkfonteinen in alle wijken van de gemeente. In samenwerking met Vivaqua lanceren we bewustmakingscampagnes voor het gebruik van kraantjeswater om het gebruik van flessenwater, dat duurder en minder ecologisch is, te verminderen.
  • We ondersteunen repair cafés, ruil- en weggeefmarkten en tweedehandswinkels.
  • We eisen van supermarkten dat zij hun onverkochte goederen aanbieden aan verenigingen die hulp bieden aan de behoeftigen. Als dit niet nageleefd wordt, zullen we hen bestraffen.

Visie

Wij streven naar een schoon Molenbeek. Dit is alleen mogelijk door samenwerking tussen gemeentelijke reinigingsdiensten en de Molenbekenaars. We roepen op tot een netheidsspact met de hele bevolking van Molenbeek. Het idee is simpel: we verbeteren en passen onze diensten en infrastructuur aan, maar in ruil daarvoor verbindt elke Molenbekenaar zich ertoe om verantwoord gedrag te vertonen: geen afval op straat gooien, gebruik maken van de beschikbare vuilnisbakken en de diensten voor grofvuil, enz.

We zijn ervan overtuigd dat deze verandering van aanpak eerst van de overheid moet komen. Te vaak voldoen de aangeboden diensten niet aan de behoeften en realiteit van de Molenbekenaars. Kleine appartementen, weinig ruimte om gescheiden afval te bewaren of tijdelijk grofvuil op te slaan. In plaats van individuen te stigmatiseren, willen we onze diensten en infrastructuur aanpassen om het leven van de Molenbekenaars gemakkelijk en schoon te maken.

Vervolgens wordt de uitvlucht "het is niet mijn bevoegdheid" gebruikt om verantwoordelijkheid te vermijden, vooral op het gebied van netheid, dat zowel een gemeentelijke als een gewestelijke verantwoordelijkheid is. Hiertegen zijn we vastbesloten om onze gemeente de eerste gesprekspartner te maken voor elke burger op het gebied van netheid, ongeacht technische bevoegdheidskwesties of de aard van de openbare ruimte, of het nu straten, parken of andere gewestelijke domeinen betreft. Bovendien verbinden we ons ertoe de samenwerking met aangrenzende gemeenten voort te zetten en te versterken, want netheid kent geen grenzen en milieuproblemen vereisen gecoördineerde actie.

Het is echter essentieel om te erkennen dat het bereiken van een schoon Molenbeek een diepgaande mentaliteitsverandering vereist, niet alleen individueel, maar ook collectief. De gewenste verandering zal afhangen van burgerlijke betrokkenheid, maar vooral van de geest van solidariteit en samenwerking binnen de gemeenschap. De netheid in onze gemeente is niet alleen een kwestie van openbaar bestuur, maar weerspiegelt ook onze gezamenlijke inzet voor het collectieve welzijn en respect voor onze gedeelde omgeving. Niemand wil in een vuilnisbelt wonen, niemand wil dat zijn straat een vuilnisbelt is. Daarom moedigen we een participatieve aanpak aan, waarbij gemeentelijke initiatieven voor netheid worden ondersteund en versterkt door de actieve betrokkenheid van de burgers, en omgekeerd burgerinitiatieven voor netheid worden ondersteund en versterkt door de gemeente. Concrete acties en bewustmakingsprogramma's zijn manieren waarop elke Molenbekenaar kan bijdragen aan de collectieve inspanning.

Tegelijkertijd, om de effectiviteit van dit pact te waarborgen, zal er een direct communicatiekanaal worden opgezet tussen de bewoners en de administratie. Deze link stelt ons in staat om feedback en suggesties van de burgers te verzamelen, die cruciaal zullen zijn om onze acties te verfijnen en te verbeteren. Deze samenwerking is fundamenteel om het netheidspact dynamisch en echt afgestemd op de behoeften van de gemeenschap te maken.

Zoals bij elke overeenkomst zal het niet naleven van dit netheidspact leiden tot sancties. We geloven sterk in het belang van milieubewustzijn, maar ook in de noodzaak van eerlijke sancties om het respect voor onze gemeenschappelijke omgeving te waarborgen. Deze sancties zijn niet bedoeld als willekeurige strafmaatregelen, maar als educatieve en corrigerende instrumenten, geïntegreerd in een breder kader van verantwoordelijkheid en burgerparticipatie. Het doel is niet om te straffen of geld in de gemeentekas te brengen, maar om milieuvriendelijk gedrag en naleving van gemeentelijke normen te bevorderen. Dit helpt de kosten voor de gemeente te verlagen en ondersteunt het essentiële werk van onze reinigingsteams.

Het netheidspact kan alleen worden gerealiseerd als we onze openbare diensten beschermen tegen de neiging tot privatisering tegen elke prijs, en als we ze versterken, vooral op het gebied van infrastructuur en personeel. Onze visie beschouwt netheid niet als een te kopen dienst, maar als een fundamenteel recht voor alle Molenbekenaars. 

Concreet: 

  • We verzetten ons tegen de "waarheidsgetrouwe kost"-logica, een principe dat al van kracht is in het Waals Gewest en terrein wint in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, zelfs in Molenbeek. Volgens dit principe betaal je meer voor afvalbeheer naarmate je meer afval produceert, wat de verantwoordelijkheid individualiseert en bedrijven en winkels vrijwaart. Onder een dergelijk regime zou het afvalbeheer duurder worden voor de bewoners, het leven van de Molenbekenaars niet vergemakkelijken en de eerlijke toegang tot essentiële diensten in gevaar brengen.
  • Uiteindelijk bereidt de "waarheidsgetrouwe kost"-logica ook de privatisering van openbare diensten voor door de liberalisering van de afvalmarkt. Wij vinden dat netheid en de impact die we op het milieu hebben te belangrijk zijn om onze gemeentelijke diensten als een privébedrijf te laten functioneren.
  • We zullen strijden om de hele cyclus van afvalbeheer in handen van de gemeenschap te houden en druk uitoefenen zodat Net Brussel de enige onderneming is die alle afval op gewestelijk niveau beheert, met de creatie van nieuwe banen. Zo kan Net Brussel, gefinancierd door rechtvaardige belastingen, gratis inzameling voor de Brusselaars en goedkope inzameling voor bedrijven garanderen.
  • Ons grofvuil en ander afval in België worden vaak behandeld door Veolia, een grote multinational gespecialiseerd in het beheer van openbare diensten. Hun website pronkt met "een omzet van 800 miljoen euro, 3,4 miljoen ton verwerkt afval, 290 MW opwekkingscapaciteit en 5,5 miljoen m3 geproduceerd biogas." Met andere woorden, ons afval vertegenwoordigt miljoenen euro's voor bedrijven als Veolia. Er is dus geld voor afvalscheiding en afvalbeheer, maar bij Veolia gaat het naar de aandeelhouders. Waarom moeten de burgers dan betalen voor hun afval?
  • En als we deze "alles naar de privé"-logica omkeren, zouden we belangrijke diensten zoals gezondheidszorg, energie en netheid in publieke handen houden. Dit zou ons in staat stellen om een goede dienstverlening te garanderen waarover we controle hebben.

Met een globale aanpak, sterke principes en collectieve mobilisatie kunnen we onze straten schoon en gezellig maken voor iedereen.

Eén. Infrastructuur voor schone straten

Wij willen het afvalbeheer vereenvoudigen door een buurtgerichte dienstverlening. Het afvalbeheer in een gemeente heeft een directe impact op de levenskwaliteit van de bewoners. Vandaag verhindert onderinvestering van de gemeenten een afvalbeheer dat beantwoordt aan de behoeften van de bevolking. Onaangename geuren, sluikstorten en afval dat op de grond ligt, zijn dagelijkse realiteiten voor veel Brusselaars. Dit veroorzaakt niet alleen een gevoel van ongemak en onveiligheid, maar het is ook een kwestie van volksgezondheid. We stellen concrete oplossingen voor, zowel voor afval als voor grofvuil.

Voor de ophaling van grofvuil stellen we de volgende modaliteiten voor: (a) mobiele afvalpunten en (b) ophaling aan huis.

De sluikstorten van grofvuil in Molenbeek wijzen op verschillende beperkingen waarmee de bewoners te maken hebben. Door frequente verhuizingen moeten de bewoners vaak hun woonruimtes opnieuw inrichten. Het gebrek aan opslagruimte, gecombineerd met het overheersend gebruik van meubels met een beperkte levensduur, leidt tot een verhoogde afvalproductie. Het gebrek aan transportmogelijkheden om dit grofvuil te verwijderen, kan de situatie verergeren en sluikstorten bevorderen. Om sluikstorten te bestrijden, versterken we ons netheidspact: enerzijds verbeteren we de gemeentelijke diensten voor grofvuilverwijdering en zetten we druk op de gewestelijke dienst om hun efficiëntie te verhogen; anderzijds verwachten we van de burgers dat ze actief deelnemen door verantwoordelijk gedrag.

(a) We willen dat de gemeente haar inzet versterkt voor de inzet van mobiele afvalpunten. Het huidige Mijn mobiel recypark-systeem, een samenwerking tussen het gewest en de gemeente, kent grote problemen. Ondanks de bereidheid van Molenbeek om dit systeem op te zetten, zijn de frequentie van de tussenkomsten en de communicatie hierover onvoldoende. Voor het jaar 2023 vonden slechts 21 tussenkomsten plaats in Molenbeek (een gemeente met bijna 100.000 inwoners, zoals Leuven of Bergen). De communicatie over deze diensten is momenteel sporadisch en onvoorspelbaar, wat het voor onze medeburgers moeilijk maakt om te weten wanneer en waar deze diensten worden aangeboden. En vooral, die recyparken worden enkel tijdens de week georganiseerd, wat het moeilijk maakt voor werkende gezinnen om zich te organiseren. Met ons voorstel zal deze onvoorspelbaarheid verdwijnen. We willen gemeentelijke middelen toewijzen en druk op het gewest uitoefenen om een dienst te garanderen die een systematische inzet van mobiele afvalpunten in elk van de 12 wijken van Molenbeek, maandelijks. Met op zijn minst één dag in het week-end, bijvoorbeeld elke eerste zondag van de maand, gratis voor de burgers, mogelijk maakt. We overwegen de frequentie van de interventies te verhogen tot 144 sessies per jaar (12 mobiele afvalpunten die indien mogelijk tegelijkertijd elke maand actief zijn). Het doel is om het dagelijks leven van mensen die hun grofvuil of specifieke materialen kwijt willen zonder tijdrovende verplaatsing met de auto naar een gewestelijk containerpark te hoeven, te vergemakkelijken. Met ons voorstel woont elke Molenbekenaar op minder dan 500 meter van een mobiel afvalpunt. Personen zonder auto of bestelwagen kunnen naar het afvalpunt gaan om een handkar te lenen.

We weten dat dit voorstel ambitieus is, daarom willen we eerst een testfase uitvoeren in een pilootwijk van Molenbeek. Het doel van deze experimentele fase is om de effectiviteit van het mobiele afvalpunt te meten, de impact op het gedrag van de bewoners te evalueren en de capaciteit om aan de specifieke behoeften van de gemeenschap te voldoen te beoordelen. We zullen een representatieve wijk selecteren, rekening houdend met de demografische diversiteit en de milieu-uitdagingen van Molenbeek.

(b) De situatie is vergelijkbaar met de diensten voor ophaling aan huis. Momenteel bestaat er in Molenbeek geen specifieke gemeentelijke dienst voor de ophaling van grofvuil en de gewestelijke diensten, hoewel essentieel, vertonen moeilijkheden:

  • De wachttijd om de telefonische klantenservice te bereiken is al een eerste obstakel;
  • Het maken van een afspraak kan lang duren;
  • Er moet ook ruimte worden voorzien voor het parkeren van de ophaalwagen voor de woning tijdens het laden;
  • De aanwezigheid van de bewoner is vereist tijdens het ophalen, dat is gepland binnen een tijdsbestek dat kan oplopen tot zes uur.

We kunnen een voorbeeld nemen aan de Stad Brussel die deze dienst al aan haar inwoners aanbiedt. Personen die een aanvraag doen, kunnen hun grofvuil vanaf 20.00 uur de avond voor hun afspraak op de stoep voor hun woning plaatsen. Ze ontvangen ook een label om aan hun grofvuil te bevestigen, zodat deze worden herkend als onderdeel van de ophaaldienst en niet als een sluikstort. Bovendien hoeven aanvragers niet aanwezig te zijn tijdens de passage van de gemeentelijke ploegen. Deze dienst zal speciaal ontworpen zijn om snel te reageren op dringende situaties waarmee de bewoners te maken krijgen, zoals verhuizingen of de noodzaak om kapotte huishoudelijke apparaten te verwijderen. Door de toegang tot deze dienst te vergemakkelijken, streven we ernaar de stress en het ongemak te verminderen die met deze kritieke momenten gepaard gaan. Zo kunnen bewoners zich bv. tijdens een verhuizing gemakkelijk van meubels of ander grofvuil ontdoen zonder gedoe. Ook bij een defect groot huishoudelijk apparaat, zoals een koelkast of wasmachine, maakt de dienst een snelle en veilige ophaling van het apparaat mogelijk, waardoor ophoping van grofvuil wordt voorkomen.

Voor afvalbeheer stellen we de volgende maatregelen voor: (a) installatie van ondergrondse containers, (b) meervuilnisbakken op straat, en (c) behoud van tweewekelijkse ophaling van witte vuilniszakken en invoering van een tweewekelijkse  ophaling van oranje vuilniszakken.

  1. a) Om het  vuil overal te bestrijden, moeten we investeren in infrastructuur die voldoet aan de behoeften van de mensen. We willen ondergrondse containers voor gescheiden afvalinzameling in elke wijk. Zo kan elke bewoner zijn huishoudelijk afval kwijt, zoals dit al het geval is voor glascontainers. Als de installatie van ondergrondse containers niet mogelijk is in sommige wijken, overwegen we bovengrondse containers als alternatief. Deze containers zullen zowel praktisch als esthetisch zijn, zodat ze zich harmonieus integreren in de stedelijke omgeving en een effectieve oplossing bieden voor het afvalbeheer. Als Europese hoofdsteden zoals Lissabon of Amsterdam, evenals naburige gemeenten zoals Anderlecht, of zelfs sommige wijken van Molenbeek zoals Tour & Taxis, hiervan kunnen genieten, dan zou heel Molenbeek dat ook moeten kunnen. Deze voorzieningen dicht bij de burgers, op minder dan 100 meter, zouden sluikstorten in heel de gemeente voorkomen en de bewoners in staat stellen zich te ontdoen van hun afval buiten de ophaaldagen.
  1. b) De afvalproblematiek gaat ook over afval dat ontstaat door consumptie buitenshuis. Elk verzamel- of ontmoetingspunt gaat vaak gepaard met consumptie, of het nu gaat om drankjes, eten of andere producten. We zien vaak bekers, verpakkingen en papiertjes in onze straten. We willen vuilnisbakken op elke straathoek plaatsen, voor elke snackbar, kruidenierswinkel en andere populaire ontmoetingsplaatsen (parken, pleinen, enz.). Deze vuilnisbakken voor klein afval zullen regelmatig worden geleegd om volle vuilnisbakken te voorkomen. Bewoners hebben gemerkt dat vuilnisbakken in openbare ruimtes overvol zijn, of dat er een tekort is aan deze voorzieningen in bepaalde gebieden. In Zelzate, waar de PVDA in de gemeentelijke meerderheid zit, is het aantal openbare vuilnisbakken toegenomen, wat zeer gewaardeerd wordt door de burgers.
  1. c) Ondanks onze gemeentelijke rol en ondanks de  gewestelijke bevoegdheden, zullen we de nodige maatregelen nemen om de gewestelijke hervorming die de afvalophaling wil terugbrengen naar één keer per week, tegen te gaan. Ons doel is duidelijk: we willen twee ophalingen per week van witte en oranje vuilniszakken behouden. Het is voor ons onmogelijk om vier vuilniszakken de hele week in de keuken te bewaren, omdat onze keukens geen vuilnisbelten zijn en veel Molenbekenaars, gezien de hoge woningprijzen, klein wonen en geen ruimte hebben om vuilniszakken en ander grofvuil op te slaan.

Deze reeks diensten zou de noodzakelijke voorwaarden scheppen om ervoor te zorgen dat het afvoeren van grofvuil geen hindernis meer is voor de bewoners, waardoor wordt voorkomen dat ze illegaal op straat worden gedumpt.

Twee. Een kwaliteitsvolle en gerespecteerde openbare reinigingsdienst

We zullen de sensibiliseringscampagne "Ik respecteer de netheid van mijn straat, ik respecteer mijn straatveger" lanceren. Het hoofddoel van deze campagne is om het publiek bewust te maken van het respect voor gemeentearbeiders, en in het bijzonder straatvegers, en hun essentiële werk in onze gemeenschap te waarderen. Deze werknemers spelen een essentiële rol bij het handhaven van de netheid en orde van onze openbare ruimtes, vaak zonder de erkenning die ze verdienen. Deze campagne is een directe reactie op het wangedrag dat niet alleen het stedelijke milieu schaadt, maar ook het moreel van gemeentearbeiders. Door het publiek te informeren over de uitdagingen en moeilijkheden waarmee deze werknemers worden geconfronteerd, hopen we een respectvoller en verantwoordelijker gedrag ten opzichte van het stedelijke milieu aan te moedigen.

Uiteraard kan geen enkele werknemer veel doen als hij slechte uitrusting heeft. Na een inventarisatie van het machinepark, dat al problematisch is, willen we ook investeren in effectieve en geavanceerde apparatuur die de arbeidsomstandigheden van het personeel verbetert en het schoonmaakwerk efficiënter maakt, zoals in meer elektrische straatzuigers. In samenwerking met de vakbondsvertegenwoordigers zullen we ervoor zorgen dat het personeel correct is uitgerust en opgeleid, volgens de behoeften en uitdagingen die de gemeente op het gebied van openbare netheid tegenkomt. In dit kader willen we in de gemeente schoonmaaklokalen openen in elke wijk, zodat het personeel daarheen kan gaan als ze een probleem vaststellen en snel over het benodigde materiaal kunnen beschikken. Door de hulpmiddelen en middelen dichter bij de interventieplaatsen te brengen, verminderen we de reistijd en verbeteren we de reactietijd van onze teams.

Om de netheid van onze gemeente te verbeteren, vooral in het weekend, wanneer de drukte in de openbare ruimtes groter is, zullen we de aanwezigheid van schoonmaakmedewerkers versterken. Het is bekend dat recreatieve activiteiten en bijeenkomsten in het weekend kunnen leiden tot een toename van afval en vuil op straat en in parken. Het vergroten van het aantal schoonmaakmedewerkers tijdens deze cruciale dagen zal helpen om een schone en gezellige omgeving te behouden, gunstig voor zowel inwoners als bezoekers.

Infrastructuur zonder werknemers is niet veel waard. We hebben schoonmakers nodig die onder goede arbeidsomstandigheden werken om de machine draaiende te houden. We willen niet alleen het dagelijks leven van de inwoners verbeteren in hun afvalbeheer, maar ook dat van de werknemers. Schone straten verzekeren, inclusief tijdens het weekend, vraagt een belangrijke investering in infrastructuur en goed uitgeruste, opgeleide en stabiele werknemers. We weten dat dit kosten met zich meebrengt, maar het is een keuze die we maken: we willen investeren in een openbare dienst om meer stabiele en kwalitatieve banen te garanderen.

Het is cruciaal om te investeren in de werving en opleiding in de openbare sector. We streven er niet alleen naar om het aantal werknemers voor de openbare schoonmaakdienst te vergroten, maar ook om meer kwaliteitsvolle jobs te bieden. Gezien de onzekerheid veroorzaakt door tijdelijke contracten zonder professionele toekomst (tijdelijke contracten, art.60, enz.), geven we de voorkeur aan de aanwerving van gemeentepersoneel met stabiele contracten om kwaliteitsvol werk, grondige opleiding en een toekomstperspectief te garanderen. Daarom leggen we de nadruk op het hervormen van de aanwervingspraktijken binnen onze gemeente. Onzekere jobs zijn geen oplossing voor onderbezetting, maar is een deel van het probleem. De gemeente is zich hiervan bewust en heeft het openlijk toegegeven: met een constant verminderd personeelsbestand kunnen de schoonmaaktaken niet worden uitgevoerd aan het nodige tempo om de ophoping van afval correct te beheren.

Het beroep van schoonmakers is zwaar. De realiteit van dit dagelijks werk betekent een constante belasting van het lichaam, met zware lasten om te dragen, repetitieve bewegingen, houdingsproblemen, en het risico van blootstelling aan afval en wisselende weersomstandigheden. Bewust van deze eisen, stellen we voor om de arbeidstijd vanaf 55 jaar te verminderen. Het is cruciaal om rekening te houden met de zwaarte van dit beroep en de arbeidsomstandigheden hieraan aan te passen om de gezondheid van deze essentiële werknemers te behouden. Deze maatregel zal niet alleen een betere levenskwaliteit garanderen voor onze werknemers aan het einde van hun carrière, maar ook de continuïteit van de kwaliteit van de dienstverlening aan de burgers waarborgen. Deze maatregel zal het verzuimpercentage verminderen en helpen bij het organiseren van de dienst. Om deze arbeidstijdverkorting te begeleiden, zullen we compenserende aanwervingen doorvoeren. Dit zal een voldoende personeelsbestand behouden om aan de behoeften van de gemeenschap te voldoen en tegelijkertijd nieuwe werkgelegenheidsmogelijkheden bieden. Door deze maatregel in te voeren, kiezen we voor een respectvolle aanpak van de realiteit op het terrein.

Drie. Bewustwording en participatie in netheid

Het bewustmaken van burgers gaat onvermijdelijk gepaard met goede communicatie. Momenteel laat de informatie over netheid te wensen over, en dit communicatiegebrek is net zo zorgwekkend als het personeelstekort. Om deze problemen op te lossen, plannen we een reeks concrete maatregelen.

De kracht van het voorbeeld brengt ons ertoe verschillende initiatieven voor te stellen die de bevolking direct betrekken, zoals de "schone buurt"-dagen. Deze dagen, regelmatig gepland, zullen bevoorrechte gelegenheden zijn om de inwoners rond een gemeenschappelijke zaak te verenigen: de netheid van hun buurt. Ze zullen niet alleen gericht zijn op het verzamelen van afval, maar ook op educatie, delen en sociale samenhang. De reeds bestaande verenigingen en wijkcomités die zich inzetten voor een schoner Molenbeek zullen gedurende het hele proces worden betrokken.

We willen tientallen schoonheidsambassadeurs op te leiden, idealiter 10 per wijk. Deze ambassadeurs, bewoners van de wijken, zullen de schakel zijn tussen de reinigingsdiensten en de bewoners, en helpen de bevolking bewust te maken van goede praktijken op het gebied van netheid in openbare ruimtes en parken. Ze zullen ook deur-aan-deur gaan in bepaalde wijken waar de meeste problemen zijn.

We willen een duidelijk en compleet beeld hebben van de netheidssituatie in Molenbeek. Om dit te bereiken, voorzien we een telefoonnummer, toegankelijk via GSM, waarmee elke burger rechtstreeks via WhatsApp – momenteel de meest gebruikte en eenvoudig te gebruiken communicatie-app – de aanwezigheid van afval of sluikstorten in de straten kan melden. Het is essentieel om de procedures voor het melden van een probleem te vereenvoudigen: het instellen van een uniek nummer om alle klachten te centraliseren, de interventietijden te verkorten en feedback te geven aan de burgers over de opvolging van hun klachten.

Dankzij deze initiatieven zullen we de inwoners van Molenbeek aanmoedigen actieve actoren van stedelijke netheid te worden, met een cruciale rol door de gemeentelijke diensten te helpen zonder hen te willen vervangen. Deze burgerparticipatie verbetert niet alleen de netheid van onze gemeente, maar garandeert ook een eerlijke en transparante verdeling van de reinigingsdiensten, ongeacht de wijken. Dit is des te belangrijker omdat we elke vorm van cliëntelisme afwijzen die bepaalde wijken zou bevoordelen boven andere, hetzij om politieke redenen of vanwege hun grotere zichtbaarheid. Door betrokken en waakzame burgers in alle wijken te hebben, zorgen we ervoor dat de reinigingsdiensten eerlijk en rechtvaardig worden verstrekt, zonder rekening te houden met populariteit of invloed. Het is ondenkbaar om de planning van de diensten te verstoren om een bepaalde wijk een plezier te doen. Zo zal elk deel van Molenbeek, of het nu bewoond is door langdurige bewoners of nieuwkomers, genieten van gelijkwaardige kwaliteitsvolle openbare diensten. Deze burgerlijke solidariteit is de sleutel om een verenigd Molenbeek te garanderen, zonder discriminatie of favoritisme.

We willen een dienst aanbieden die gewijd is aan preventie en onderwijs op het gebied van netheid. We hebben meer personeel nodig om deze belangrijke sensibiliseringstaak uit te voeren. Daarom overwegen we om preventieagenten gespecialiseerd in netheid aan te werven, die nauw betrokken zullen zijn bij een uitgebreide sensibiliseringscampagne, gericht op alle niveaus van de samenleving. We overwegen educatieve activiteiten in alle gemeentelijke scholen vanaf de kleuterschool. Ludieke workshops, spellen en educatieve programma's zullen worden opgezet om hen het belang van het beschermen van ons milieu bij te brengen. Voor volwassenen is ons doel om hen aan goede praktijken te herinneren en relevante informatie te verstrekken. We voorzien een affichagecampagne, de organisatie van educatieve workshops, en ontmoetingen met de inwoners om hun zorgen te horen en hun vragen te beantwoorden. Maar er is niets beter voor bewustwording dan het goede voorbeeld geven.

Vier. Aangepaste sancties tegen vervuilers

Het respect voor onze plaatselijke omgeving is essentieel om een optimale levenskwaliteit voor al onze medeburgers te garanderen. Daarom benadrukken we de noodzaak van aangepaste sancties tegen mensen die onze leefomgeving vervuilen.

Bedrijven die zich schuldig maken aan illegale dumpings van industrieel afval zullen zwaar financieel worden bestraft. In een periode zoals nu, waarin de consument vaak wordt aangewezen als zowel de oorzaak van ecologische problemen als de sleutel tot hun oplossingen, is het gemakkelijk te vergeten dat producenten en hun productiemethoden een aanzienlijk deel van de verantwoordelijkheid dragen. Sommigen van hen, die proberen de kosten van afvalbeheer te verminderen, kunnen in de verleiding komen om productieresten in onze straten te dumpen. Onder het afval zien we een voornamelijk huishoudelijk afval en afval dat ter plaatse wordt geconsumeerd, maar bouwgerelateerde materialen vormen een aanzienlijke bron van afval, en staan op de derde plaats qua volume.

Strenge boetes zullen worden ingesteld om hen te ontmoedigen dit onverantwoordelijk gedraging te vertonen en om de schade aan de gemeente te compenseren.

Onze aanpak is echter niet alleen gericht op het straffen van KMO-managers. Integendeel, we willen hen ondersteunen bij hun overgang naar duurzamere en verantwoordelijkere praktijken. Ons doel is dubbel: economische ontwikkeling verenigen met de bescherming van ons milieu en het welzijn van al onze medeburgers.

Anderzijds kunnen particulieren, zoals eerder vermeld, ondanks alle beschikbare infrastructuren, blijven blijk geven van wangedrag. Traditionele beleidsmaatregelen vertrouwen op administratieve sancties en bewakingscamera’s om bepaalde vormen van wangedrag aan te pakken. Een repressieve logica die vaak ineffectief en onrechtvaardig is. We stellen voor deze personen die de netheid van onze gemeenschappelijke ruimtes schaden, de mogelijkheid voor om boetes te vervangen door een herstellende sanctie.

Onze aanpak onderscheidt zich door het invoeren van een systeem van sancties die zowel herstellend als educatief zijn. Boetes kunnen een afschrikkende rol spelen, maar in plaats van financiële sancties willen we de overtreders bewust maken van de waarde van netheid en de inspanning die nodig is om deze te behouden. Ze zullen daarom worden uitgenodigd om nauw samen te werken met de schoonmaakdiensten van de gemeente om hun bijdrage te leveren aan de kwaliteit van de stedelijke ruimtes. Deze sancties worden soms "burgerlijke prestaties" genoemd. Met deze aanpak streven we er niet alleen naar om de netheid van onze gemeente te waarborgen, maar ook om solidariteitsbanden te smeden tussen de bewoners en de ploegen die verantwoordelijk zijn voor de netheid.

Vijf. Een Molenbeek zonder afval

In het kader van ons engagement voor een gezondere omgeving en een meer solidaire gemeenschap, hebben we verschillende belangrijke acties vastgesteld om het leven in onze gemeente te verbeteren. Deze maatregelen zijn gericht op het verminderen van de ecologische impact van onze dagelijkse gewoonten en het ondersteunen van plaatselijke initiatieven die bijdragen aan een duurzamere en inclusieve levensstijl. Wij geloven sterk dat positieve en tastbare veranderingen mogelijk zijn door deze initiatieven.

We willen de strijd aangaan tegen overtollige verpakking in winkels. Het minst vervuilende afval is het afval dat niet wordt geproduceerd. Vandaag de dag wordt er een enorme hoeveelheid verpakkingen geproduceerd die niet nodig zijn voor de consumptie. Plastic is een ware plaag voor onze planeet; er drijft een hoeveelheid plastic in de oceanen die zo groot is als een continent en die vernietigt hele ecosystemen. De strijd tegen plastic begint op ons niveau. We willen overtollige verpakking in supermarkten aanpakken. Vandaag de dag is het gemakkelijk om voor elk stuk fruit of groente een verpakking te vinden. We willen individuele, overbodige verpakkingen verbieden en het gebruik van recycleerbare verpakkingen verplichten. We ondersteunen de geplande invoering van statiegeld op plastic flessen en blikjes, zoals dat ook gebeurt voor glazen flessen. Hierdoor gaan we verantwoordelijker en ecologischer om met deze verpakkingen en dat draagt bij aan de bescherming van ons milieu.

Door drinkfonteinen in alle wijken van Molenbeek te plaatsen, willen we de bewoners ook aanmoedigen meer water te drinken, en daarbij herbruikbare materialen te gebruiken (zoals drinkflessen). In samenwerking met Vivaqua zullen we sensibiliseringscampagnes lanceren om burgers te informeren over de voordelen van kraantjeswater, niet alleen voor hun gezondheid maar ook voor het milieu. Dit partnerschap is ook gericht op het verminderen van het gebruik van flessenwater, wat een aanzienlijke impact zal hebben op het verminderen van plastic afval in het gewest. Door drinkwater toegankelijker te maken en het publiek te informeren, hopen we een duurzame verandering in de waterconsumptiegewoonten in Molenbeek te bewerkstelligen, en zo bij te dragen aan een gezondere gemeenschap en een schonere omgeving.

We willen de circulaire economie ontwikkelen. Vandaag de dag worden veel voorwerpen weggegooid terwijl ze nog bruikbaar zouden kunnen zijn. Multinationals hebben "geplande veroudering" ontwikkeld, een strategie die erop gericht is consumentenproducten sneller "met pensioen te sturen" om consumenten te dwingen nieuwe producten te kopen. Deze consumptielogica is gunstig voor grote bedrijven zodat mensen nieuwe producten blijven kopen. Maar deze praktijk dient noch de portemonnees van huishoudens, noch ons milieu. Om hierop te reageren, stellen we voor dat de gemeente de oprichting van reparatiewerkplaatsen (repair cafés) stimuleert. Dit kan werkgelegenheid creëren en de bevolking dienen. We willen ook verschillende maatregelen invoeren om beter te recyclen en objecten die verouderd lijken, te hergebruiken.

Ten slotte moet Molenbeek, net als in andere steden, van grote supermarkten eisen dat ze hun onverkochte goederen leveren aan verenigingen die hulp bieden aan de behoeftigen in plaats van ze als afval te behandelen door ze weg te gooien. Om hun winsten te waarborgen, gooien grote supermarkten tot een derde van hun goederen weg, terwijl duizenden mensen niets te eten hebben. Het cynisme van het kapitalisme kan niet duidelijker zijn. De meeste van deze onverkochte goederen zouden nog steeds kunnen worden geconsumeerd. De voorgestelde oplossing is een kortetermijnoplossing en is bedoeld om deze praktijken van de grote supermarkten te voorkomen. Om naleving van deze richtlijn te waarborgen, zullen grote supermarkten die niet aan deze eisen voldoen, worden onderworpen aan aanzienlijke boetes. Maar voor de PVDA is het natuurlijk essentieel om de bron van dit probleem aan te pakken: door armoede uit te roeien en de ongebreidelde winststreven van multinationals te stoppen.