Een gemeente met een hart voor kinderen

Brussel is een jonge stad. Op 1 januari 2021 telde het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 47.889 kinderen jonger dan 3 jaar. In de gemeente Molenbeek zijn er 30 opvangplaatsen voor elke 100 kinderen jonger dan 3 jaar. Maar deze omvatten alle soorten opvangplaatsen, waarvan veel financieel ontoegankelijk zijn voor gezinnen. Wij willen een kindvriendelijke gemeente. De kleintjes hebben rechten in de gemeente, niet enkel als toekomstige volwassenen maar als volwaardige burgers. Een gemeente waar de overheid zelf kwalitatieve kinderopvang organiseert en onze kleintjes niet uitbesteedt aan multinationals van de kinderopvang. Een gemeente waar kinderen zelfstandig en veilig kunnen genieten van de openbare ruimte en infrastructuur. Een gemeente met een divers en toegankelijk aanbod aan vrijetijdsactiviteiten en kampen. In een kindvriendelijke gemeente is er een constante dialoog tussen beleid, maatschappelijk middenveld en de kinderen zelf. Ook zij hebben een mening en moeten die kunnen uiten.

Wat wij willen

Eén. Meer openbare crècheplaatsen voor onze kinderen

  • We herontwikkelen de kinderopvang in de gemeente. Met voldoende plaatsen in openbare crèches zodat ouders hun kinderen met een gerust hart kunnen toevertrouwen.
  • We nemen extra personeel aan om te voldoen aan de normen van ONE en Kind & Gezin en om de opvanguren in alle crèches te verlengen vanaf 6.30u tot 18.30 uur.
  • We pleiten voor een herziening van de ONE- en Kind&Gezin-normen om het aantal kinderverzorg(st)ers per kind te verhogen.
  • We vereenvoudigen de procedure voor het inschrijven van je kind in een crèche. . We zorgen ervoor dat die in een Franstalige crèche kan plaatsvinden zodra de zwangerschap is bevestigd, zoals dat al het geval is in Nederlandstalige crèches.
  • We ijveren voor kwalitatieve en betaalbare biologische maaltijden in openbare crèches.
  • Voor elk groot vastgoedproject eisen we de bouw van een openbare crèche.
  • We beveiligen de omgeving van crèches met veilige wegen en een verlaging van de toegelaten snelheid voor auto's.

Twee. Vrijetijdsbesteding en openbare ruimte

  • We voorzien voldoende parken en speeltuinen in de wijken. Voor alle kinderen voorzien we een veilige en aangename speelplaats op minder dan 300 meter van hun huis.
  • We willen kindvriendelijke zones creëren: elk plein, elke square en elk park moet veilig en ingericht zijn voor gezinnen en kinderen (stadsmeubilair, speelplaatsen, ...).
  • Onze openbare pleinen zijn ontworpen voor kinderen: veilig, met speelplaatsen... Het moeten plekken zijn waar kinderen welkom zijn.
  • We zorgen voor betaalbare sport- en culturele kampen tijdens de vakanties.
  • We versterken de academies zodat zij activiteiten organiseren binnen de scholen op woensdagmiddag.
  • We willen veilige wijken en straten: we beveiligen de wegen en fietspaden, sensibiliseren de weggebruikers en nemen maatregelen om snelheidsovertredingen te bestraffen.  We plaatsen verkeersdrempels in drukke kinderrijke gebieden en woonwijken.
  • We plaatsen drinkfonteinen in parken en speeltuinen en openbare toiletten.
  • We ontwikkelen partnerschappen met horecazaken om toegankelijke luiertafels en schone openbare toiletten aan te bieden.
  • We organiseren regelmatig gratis gemeentelijke activiteiten, zowel in de openbare ruimte als binnen, voor kinderen (animaties, spelen, theater, sport, ...).

Drie. Informatie voor en participatie van kinderen

  • We streven naar actieve communicatie met kinderen en jongeren via verschillende kanalen, waaronder scholen.
  • We bieden hen verschillende mogelijkheden aan om hun mening kenbaar te maken. Bijvoorbeeld via enquêtes bij de uitgang van scholen, vergelijkbaar met de Big Ask van RedFox. Maar ook door middel van spreekactiviteiten in scholen.
  • We willen meer empathie en inclusie ontwikkelen in gemeentelijke scholen.
  • We investeren in kinder- en jeugdorganisaties. Deze bieden een tweede thuis, een veilige omgeving om zich te ontwikkelen, problemen te bespreken en nieuwe dingen te ontdekken.
  • Voor iedereen die betrokken is bij de socio-educatieve animatie van jongeren en kinderopvang, voorzien we continue training en begeleiding.
  • De gemeente moet zich inzetten om het label "Kindvriendelijke stad" te behalen. https://www.childfriendlycities.org/building-child-friendly-city

Visie

Eén. Openbare crècheplaatsen voor onze kinderen

Voor kinderen van nul tot zes jaar is stimulerende opvang, pedagogische ondersteuning en kleuterschool cruciaal, zowel in hun cognitieve ontwikkeling als op sociaal en gezondheidsvlak. Het combineren van werk, opleiding of het zoeken naar werk met de opvoeding van kinderen en het zoeken naar opvang of babysit gaat niet altijd van een leien dakje. Bovendien eisen sommige werkgevers meer flexibiliteit met steeds wisselende uren. Ouders moeten zich maar redden.

De opvangdekking is 45% in Sint-Gillis, 37% in Vorst, 37% in Schaarbeek, 30% in Molenbeek en 26% in Anderlecht. De dekking blijft dus laag in verschillende gemeenten van het Gewest. In tegenstelling tot de huidige desinvesteringspolitiek creëren we betaalbare plaatsen in openbare crèches.

De lange wachtlijsten voor openbare crèches en de hoge kosten voor privéopvang zijn voor veel gezinnen een belemmering. Het gebrek aan publieke investeringen in de kinderopvang leidt niet alleen tot een tekort aan plaatsen, maar duwt ook naar publiek-private samenwerkingen. Multinationals zien er een lucratieve markt in, ten koste van gezinnen. Zelfs met onze kleintjes proberen zij winst te maken. Zo vestigt de Franse multinational Babilou zich in Brussel. Vandaag zijn er al 15 privécrèches van deze groep in Brussel.

Wij zorgen ervoor dat de normen van ONE en Kind & Gezin worden nageleefd en daar waar nodig herzien. Dat is nodig voor de veiligheid en het respect voor arbeidsvoorwaarden in de crèches. Wij pleiten ervoor dat de gemeente een reservepool organiseert om afwezigen vanaf de eerste dag te kunnen vervangen.

Het is niet aan de ouders om het gebrek aan kinderverzorg(st)ers te betalen. De openingstijden moeten beter worden afgestemd op de werktijden van de ouders, bijvoorbeeld voor zij die heel vroeg moeten beginnen werken.

De Covid-crisis toonde aan hoe belangrijk de beroepen in de kinderopvang zijn. Toch stonden de verzorgers in de frontlinie zonder beschermingsmateriaal. Het gebrek aan personeel is voelbaar. Niet alleen moet het aantal opvangplaatsen toenemen. Deze beroepen moeten ook aantrekkelijker worden gemaakt.

Om het aantal plaatsen in openbare crèches te verhogen, eisen we dat in elk groot vastgoedproject een middelgrote crèche wordt voorzien. De gemeente moet alle beschikbare middelen gebruiken om de wachttijden te verkorten.

Ten slotte ijveren wij voor biologische maaltijden in alle crèches, aangeboden tegen betaalbare tarieven. 

Twee. Vrijetijdsbesteding en openbare ruimte

Door te spelen verwerven kinderen motorische en sociale vaardigheden. In de stad groeien veel kinderen op in appartementen of kleine huizen zonder tuin. Het is dus belangrijk dat ze gratis dicht bij huis kunnen spelen. Zo maken ze vrienden in de buurt en wordt de band tussen de buurt en de kinderen sterker. We willen dat er voor elk kind in elke buurt een speelplaats is op minder dan 300 meter.

Daarvoor hoeft de gemeente niet overal speeltuinen te bouwen.  We kunnen ook creatief zijn, bijvoorbeeld door scholen in de buurt in het weekend open te stellen, naast het aanleggen van nieuwe infrastructuur, zoals speelparcours, in de openbare ruimte. Het creëren van speelruimte is de eerste stap, het goed onderhouden ervan de tweede stap. Dat is onontbeerlijk. 

We betrekken de bewoners bij de keuze van speelplaatsen voor kinderen. We investeren in betaalbare sport- en cultuurkampen voor kinderen tijdens de schoolvakanties. Een gezin met drie kinderen moet momenteel 180 euro per week betalen voor de goedkoopste kampen. Dit zet gezinnen, en vooral vrouwen, ertoe aan hun werktijd te verminderen om voor de kinderen te zorgen. Het gebrek aan kinderopvang tijdens de vakanties mag geen belemmering zijn voor emancipatie.

We zorgen er voor dat de academies naar de scholen komen. Het is immers moeilijk voor veel gezinnen om hun kinderen midden op de dag naar een activiteit te brengen.. Dat is een manier om cultuur aan te bieden aan zoveel mogelijk kinderen, ongeacht hun sociale klasse.

Ten slotte zorgen we ervoor dat de inrichting van de openbare ruimte voldoet aan de behoeften van kinderen, met veilige straten, voldoende verkeersdrempels, ... We zorgen voor drinkfonteinen in de buurt van speelplaatsen.

Drie. Informatie voor en participatie van kinderen

De communicatie tussen de gemeente en kinderen en jongeren kan beter. Ook zij vinden het belangrijk om na te denken over de gemeente waar ze wonen. We nemen hun ideeën en reflecties serieus. Burgerschap is alleen mogelijk vanuit wederzijds vertrouwen en respect. De gemeente moet kinderen en jongeren mogelijkheden bieden om deel te nemen aan het bestuur. Dit kan op basis van eenvoudige enquêtes.

Participatie vereist informatie en verantwoordelijkheid. We investeren  in kinder- en jeugdorganisaties, zowel in vrijwilligers als professionals. Zij bieden kinderen en jongeren een tweede thuis, een veilige omgeving om zichzelf te zijn, problemen te bespreken en nieuwe dingen te ontdekken. Op het gebied van informatie en participatie beschouwen kinderen en jongeren sociaal-pedagogische begeleiders als belangrijke tussenpersonen.

We voorzien regelmatige bijscholingen, trainingen en begeleiding voor alle betrokkenen bij de kinder- en jongerenopvang. Veel organisaties geven aan dat dit een dringende behoefte is. Vrijwilligers en professionals worden steeds meer geconfronteerd met kinderen met psychologische problemen, met racisme, … en weten niet goed hoe ze hiermee moeten omgaan.

Van kinderen volwaardige burgers maken, betekent ook hen laten nadenken en meer betrekken in de scholen. Uitwisselingsmomenten en discussies over wat ze om hen heen zien, zijn nodig. Wij stellen voor empathielessen te organiseren, zoals in Denemarken. Kinderen die deze lessen volgen, leren aandacht te hebben voor anderen. Studies tonen aan dat zij daardoor ook beter presteren op school. Zich bekommeren om elkaar is een uitstekende manier om het individualisme tegen te gaan dat door het kapitalisme wordt aangemoedigd.

Tot slot streven we ernaar dat de gemeente het UNICEF-label "Kindvriendelijke stad" krijgt. De kinderrechten organisatie van de Verenigde Naties (VN) kent dat label toe aan steden en gemeenten die alle kinderrechten nastreven.