Een gemeente die investeert in haar jeugd

Molenbeek is de jongste gemeente van het land. Alle jongeren verdienen hun plaats in hun gemeente. Ze zijn allemaal burgers in volle ontwikkeling, met dromen en ontzettend veel ideeën. Ideeën over hun toekomst, maar ook over de gemeente waarin ze wonen en over de buurt waar ze verblijven, leren en hun vrienden ontmoeten. De gemeente moet al deze initiatieven en verenigingen ondersteunen waarin jongeren zich ontplooien, zich inzetten en waardoor ze deelnemen aan het leven van de gemeente. De gemeente moet ook de infrastructuur bieden om al deze initiatieven te huisvesten en de jeugd echt een stem geven.

Eén. Elke jongere heeft recht op een leuke en verrijkende activiteit

• Wij nodigen elke organisatie die activiteiten voor jongeren organiseert in Molenbeek uit om dit regelmatig te doen tijdens de middagopvang of buitenschoolse opvang.
  • Wij versterken het netwerk van Opvang en Vrije Tijd zodat alle kinderen in Molenbeek minstens één keer per week een verrijkende en begeleide buitenschoolse activiteit hebben. We willen dat geen enkel kind in de steek wordt gelaten.
  • Wij steunen jeugdbewegingen, organisaties en sportclubs die een belangrijk deel van de verrijkende activiteiten voor jongeren verzorgen: door subsidies, de opleiding van hun vrijwilligers of toegang tot geschikte lokalen.
  • Door middel van cultuur- en sportpassen draagt de gemeente bij aan de kosten van lidmaatschap van een sportclub of culturele vereniging.

Twee. Jongerenprojecten en de opleiding van jonge vrijwilligers ondersteunen

• MOVE vzw krijgt de opdracht om jeugdgroepen te ondersteunen bij het realiseren van hun projecten (verenigings-, burgerlijke, sportieve of culturele projecten).
  • Alle basisscholen moeten hun zalen en lokalen kunnen openstellen voor buitenschoolse activiteiten. Deze activiteiten worden georganiseerd door sociaal-culturele verenigingen, sportclubs, theatergroepen, muziekverenigingen, enz.
  • Voor adolescenten ligt de nadruk op betrokkenheid. Jongvolwassenen hebben behoefte aan een doel in hun leven. In de middelbare scholen willen we ruimte creëren zodat ze dit doel kunnen ontdekken. Of het nu sportief, muzikaal, humanitair, technologisch is... De jongeren van Molenbeek en het verenigingsleven moeten elkaar kunnen ontmoeten.
  • We ondersteunen verenigingen om hun jonge begeleiders op te leiden en hen betaalde activiteiten aan te bieden (speelpleinens, animaties op scholen tijdens de middagopvang of na school, vakantiekampen...).
  • We stimuleren verenigingen en gemeenschapswachten om actief jongeren op te zoeken in de openbare ruimte om hen te helpen een aanknopingspunt te vinden.

Drie. De openbare ruimte en infrastructuur voor jongeren

• We openen studiezalen, coworkingruimtes en gratis of betaalbare studio's om in goede omstandigheden te laten studeren en aan hun projecten te laten werken.
  • We leiden jonge begeleiders op om parken en openbare ruimtes waar jongeren komen, te animeren (“PleinPatrons”, zoals in Borgerhout). Deze jongeren (vanaf 16 jaar) worden verantwoordelijk voor hun eigen gebied, onder toezicht van een professionele coach van de jeugddienst van de gemeente.
  • We stoppen met identiteitscontroles die bepaalde bevolkingsgroepen discrimineren (etnisch profileren). De politie moet zich richten op diegenen die misdrijven plegen.
  • We richten de openbare ruimte zo in dat jongeren zich er thuis voelen, met voetbalvelden, basketbalvelden, street workout-plekken, skateparken, banken, sanitaire voorzieningen, groene ruimtes, drinkfonteinen en overkappingen tegen de regen. We betrekken de jeugdsector en culturele en sportverenigingen bij deze inrichting.
  • We openen ruimtes voor organisaties die met kinderen en jongeren werken in de leegstaande ruimten onder sociale woningen.
  • We verlengen de openingstijden van buurt- en jeugdhuizen in de avonduren en werven het nodige personeel aan om toezicht te houden. We steunen ook de oprichting van jeugdhuizen in het hogere deel van Molenbeek.
  • We stellen de gemeentelijke sportzalen aan democratische prijzen ter beschikking aan jongeren onder de 26 jaar en we zullen er meer openen. Het gebruiksrecht van de sportzalen van de scholen ‘s avonds en tijdens het weekend moet op basis van objectieve criteria worden verdeeld.
  • Door middel van cultuur- en sportpassen draagt de gemeente bij in de kosten van lidmaatschap van een sportclub of culturele vereniging.
  • We pleiten voor een openluchtzwembad in Molenbeek, bijvoorbeeld op het braakliggend terrein van het Weststation.
  • We pleiten bij het gewest voor de noodzaak om meer sport- en culturele infrastructuren in Molenbeek te creëren.

Vier. De jeugd een stem geven

• We richten een jeugdraad op met verkozen vertegenwoordigers door de Molenbeekse jeugd en met vertegenwoordigers van organisaties die met jongeren werken, om de prioriteiten voor de komende drie jaar vast te stellen. We bieden ook professionele ondersteuning zodat de raad echt een participatieorgaan kan worden.
  • We organiseren ontmoetingen met de jeugdraad in elke wijk om de problemen van jongeren te bespreken en samen met hen oplossingen te vinden.
  • De jeugdraad moet het recht hebben om initiatieven te nemen naar de gemeenteraad, waaronder het agenderen van punten en een vetorecht.
  • De jeugdraad moet een commissie kunnen oprichten voor het toekennen van subsidies en het gebruik van infrastructuur, bestaande uit jeugdverenigingen, jonge Molenbekenaars en externe experts.
  • We creëren een digitaal ontmoetingsplatform waar jongeren vragen en voorstellen kunnen posten aan de jeugddienst. Andere jongeren kunnen hierop reageren of deze voorstellen steunen. We zorgen voor uitgebreide promotie van dit nieuwe online participatiemiddel.

Vijf. Investeren in een Jongerenwerkplan

• We garanderen jongeren in een beroepsinschakelingsstage een opleiding of een eerste jobervaring, door een versterkte samenwerking met Actiris, de Mission Locale en het OCMW.
  • We creëren een lokaal platform om de lokale bedrijven, verenigingen en openbare diensnten te helpen bij het vinden van Molenbeekse kandidaten voor hun werkaanbiedingen en vakantiejobs.
  • De lokale werkgelegenheidsmissie zal anticiperen op de personeelsbehoeften van bedrijven op het gemeentelijk grondgebied en overeenkomsten sluiten zodat deze bedrijven samenwerken met de lokale missie om jongeren op te leiden en aan te werven.
  • We nemen geen genoegen met bezigheidstherapie of onderbetaalde stages: onze lokale missie moet onze jongeren begeleiden totdat ze een waardige baan vinden.
  • We versterken bestaande vormingsinitiatieven en ondersteunen de oprichting van nieuwe initiatieven om onze bevolking op te leiden.
  • Onze gemeentelijke diensten werken niet mee aan de jacht op werklozen.

Molenbeek is de jongste gemeente van het land. De jeugd van Molenbeek is divers, vol van talenten en creatieve ideeën. Onze gemeente herbergt de wereldkampioen jiu-jitsu Amal Amjahid, is de plaats waar de komiek Abdel en Vrai zijn eerste optredens gaf, de gemeente waar verschillende rappers hun oorsprong hebben, enzovoort. De jonge Molenbekenaars zoeken een zinvolle richting in hun leven. Maar onze jongeren worden niet voldoende ondersteund in deze zoektocht. Ze worden niet gehoord en in de steek gelaten door de overheid. We wachten jaren voordat speelplaatsen in een acceptabele staat worden gebracht, sportinfrastructuur is duur of onbeschikbaar, buurtwerk is onvoldoende ontwikkeld, enzovoort.

De jongeren worden ook geconfronteerd met veel moeilijkheden: jonge werknemers hebben vaak zwaar werk, wonen in kleine ruimtes van lage kwaliteit, hebben niet veel betaalbare vrijetijdsmogelijkheden, en hebben te maken met geestelijke gezondheidsproblemen. Elke jongere heeft de omstandigheden nodig om te gedijen en zich te ontwikkelen. Elke jongere moet kunnen deelnemen aan een buitenschoolse activiteit, of het nu cultureel, sportief, bij een vereniging is of iets anders. De jeugd heeft een enorme energie en creativiteit, maar we moeten hen de kansen en middelen geven om in hun projecten te slagen.

In de media wordt een negatief beeld van onze jeugd naar voren gebracht om de agenda van haatzaaiers te dienen. Dit laten we niet toe. De jongeren zijn niet het probleem, maar de oplossing. Ze zijn bij uitstek experts over de plaats waar ze wonen. Daarom kunnen we, door hen een stem te geven, een schat aan voorstellen en betrokkenheid ontdekken. De gemeente moet onze jongeren in staat stellen zich volledig te ontplooien, hun mening te uiten en zich in te zetten voor de projecten die hen aan het hart liggen. Hen ook letterlijk een plek geven: de jongeren hebben behoefte aan meer groene en openbare ruimtes. Plaats om elkaar te ontmoeten en stoom af te blazen. Maar ook toegankelijke sport-, spel- en culturele activiteiten.

Eén. Elke jongere heeft recht op een leuke en verrijkende activiteit

De strijd tegen armoede onder jongeren begint met de verbetering van de situatie van hun ouders. Maar specifieke acties naar de jongeren zelf zijn ook nodig: steun in het onderwijs en het creëren van jobs voor jongeren. We moeten koste wat kost vermijden dat jongeren in een situatie zonder werk of opleiding terechtkomen. Ook hier heeft de gemeente een verantwoordelijkheid.

Sportieve, speelse en culturele activiteiten zijn ook belangrijk (inclusief toegankelijke digitale diensten). Voor hun zelfrespect, om vaardigheden te ontwikkelen, om vrienden en een sociaal netwerk op te bouwen, kortom, voor hun algemeen welzijn. Deze activiteiten dragen positief bij aan een positief toekomstperspectief en helpen jongeren hun leven (opnieuw) in handen te nemen.

Vandaag de dag leveren jeugdverenigingen schitterend werk. We hebben het hier over het professionele werk van de jeugdsector dat zich vooral richt op sociaal kwetsbare jongeren, maar ook over het vrijwilligerswerk onder jongeren — jeugdbewegingen en sportclubs. Elk weekend, elke zomer, zorgen zij voor de beste momenten in het leven van duizenden jongeren. Voor veel jongeren zijn jeugdverenigingen hun tweede thuis, een plek waar ze zich veilig voelen, vrienden maken en zich kunnen ontwikkelen. Deze verenigingen stellen mensen in staat om deel te nemen aan het sociale leven, uit hun isolement te komen, zich te ontplooien en ze zelfs soms op weg naar hun eerste job te helpen.

Alle jonge Molenbekenaars hebben recht op dit tweede thuis. Maar de jeugdsector krijgt niet de nodige middelen om kwalitatief werk te leveren voor alle jongeren. Sommige verenigingen hebben zelfs hun middelen zien verminderen in de afgelopen jaren. En dan zijn we verbaasd dat sommige jongeren zich in de steek gelaten voelen, door de mazen van het net glippen en niet deelnemen aan sociale of sportieve activiteiten. Daarom investeren we volop in de verschillende vormen van jeugdwerk.

Het professionele werk met jongeren moet over meer middelen beschikken. Om hun werking uit te breiden en jeugdleiders in staat te stellen te reageren op de hulpvragen van jongeren. Maar ook om antennes te lanceren in wijken waar die er nog niet zijn. We willen ook de jeugdbewegingen, verenigingen en sportclubs steunen door hen ruimte en een stem te geven in elke school van de gemeente.

Twee. Jongerenprojecten en de opleiding van jonge vrijwilligers ondersteunen

De jeugd heeft behoeften, maar ook ideeën over hoe deze behoeften te vervullen. Veel jongeren willen projecten opzetten, maar worden niet ondersteund door de gemeente. Veel mensen en verenigingen zijn bezig met de jeugd. We willen deze organisaties en scholen steunen door hun rol uit te breiden.

Voor adolescenten ligt de nadruk op betrokkenheid. Jongvolwassenen hebben behoefte aan een doel in hun leven. In de middelbare scholen willen we ruimte creëren zodat ze dit doel kunnen ontdekken. Of het nu sportief, muzikaal, humanitair of technologisch is... De jongeren van Molenbeek en het verenigingsleven moeten elkaar kunnen ontmoeten.

We ondersteunen verenigingen om hun jonge begeleiders op te leiden en hen betaalde activiteiten aan te bieden (speelpleinen, animaties op scholen tijdens de middagopvang of na school, vakantiekampen...).

Drie. De openbare ruimte en infrastructuur voor jongeren

De openbare ruimtes richten we zo in dat jongeren zich er thuis voelen en conflicten tussen gebruikers worden vermeden. Er moet meer aandacht worden besteed aan de behoeften van meisjes. Een breed scala aan sportieve en speelse activiteiten zal jongeren uitnodigen om meer samen te komen in deze openbare ruimtes.

Dit blijkt uit de "Big Ask", de enquête onder jongeren, opgesteld door RedFox, de jongerenbeweging van de PVDA. Op de vraag "Hoe kunnen jongeren inspraak hebben in de gemeente?" antwoordde 42% dat jongeren betrokken moeten worden bij de herinrichting van straten en parken.

De gemeente moet jongeren ook binnenshuis meer ruimte geven. Tegenwoordig zijn sportzalen vaak vol. Maar er is ook behoefte aan vrij gebruik van infrastructuur. Buiten de openingstijden staat deze infrastructuur soms leeg, zoals de sportzalen van scholen en parkeerplaatsen. Door te investeren in conciërges en begeleiders, kunnen we deze ruimtes opnieuw openen en zo een nieuw openbaar domein creëren.

Door buitenschoolse activiteiten aan te bieden in de gebouwen van de scholen, maken we deze activiteiten toegankelijker en helpen we sommige jongeren zich opnieuw met de school te verzoenen.

Fitnesszalen zijn bijna uitsluitend in handen van privé-uitbaters die vaak zeer hoge tarieven hanteren. Met de aanleg van openbare fitnessruimtes en de installatie van fitnessapparatuur in sommige openbare ruimtes, kunnen jongeren hun conditie onderhouden aan zeer redelijke prijzen.

Vier. De jeugd een stem geven

Jongeren vinden dat ze niet gehoord of niet serieus genomen worden in het gemeentelijk beleid. Ze hebben het gevoel dat de gemeentelijke overheid hen eerder als overlast beschouwt dan als volwaardige partners die kunnen bijdragen aan de opbouw van de gemeente van vandaag. Participatie blijft voorbehouden aan degenen die hun weg kunnen vinden in het doolhof van gemeentelijke administratie.

De gemeentelijke overheid moet jongeren de kans geven zich op allerlei manieren te uiten. In de eerste plaats via structurele participatie-organen, zoals de jeugdraad. Deze moeten echte plaatsen van vertegenwoordiging en participatie van jongeren worden. De voorwaarden hiervoor zijn: professionele ondersteuning, respect en waardering van de politiek. Daarom moeten jeugdraden het recht van initiatief hebben in de gemeenteraad, zodat jongeren zelf agendapunten kunnen indienen.

Degenen die niet rechtstreeks in contact staan met de jeugdraad moeten ook hun ideeën kunnen aanbrengen. Hiervoor is een open digitaal instrument nodig, waarmee jongeren hun vragen en suggesties kunnen indienen en de steun van andere jongeren kunnen krijgen. De gemeentelijke diensten verplichten zich om elke vraag te beantwoorden en voorstellen die voldoende steun krijgen te behandelen.

Het gemeentelijke jeugdbeleid moet aansluiten bij de wereld van jongeren. Hiervoor moet het beleid steunen op het professionele werk van de jeugdsector en op haar contacten met het onderwijs. Zo kunnen jongeren hun stem laten horen bij veranderingen in hun wijk en betrokken worden bij de uitvoering van nieuwe projecten. Zonder degelijk jeugdwerk kan de politiek niet komen tot een gemotiveerde deelname van jongeren.

Vijf. Investeren in een Jongeren Job Plan

We willen ons richten op een banenplan voor onze jongeren. We willen garanderen dat elke jongere - onmiddellijk na zijn studies - zijn eerste werkervaring kan opdoen. Om dit te bereiken, versterken we onze samenwerking met Actiris, de lokale missie en het OCMW. Actiris kan helpen door een Individuele beroepsopleiding (IBO) in een bedrijf voor te stellen. De lokale missie kan helpen door lokale bedrijven en verenigingen te koppelen aan jongeren. Het OCMW kan jongeren helpen die moeite hebben met het vinden van een eerste baan op de reguliere arbeidsmarkt door minstens één jaar werkervaring aan te bieden via de artikelen 60 en 61.

We willen de opleiding van jongeren ondersteunen door het aantal jongeren in een opleidingstraject aanzienlijk te verhogen. Dit begint met het motiveren van jongeren om opleidingen te volgen als vrijwillige animator of sportanimator in hun respectieve verenigingen. We willen vervolgens het aantal kansen voor studentenbanen verveelvoudigen. We organiseren buitenschoolse activiteiten in alle scholen. We vergroten het aanbod van studentenbanen in de verschillende gemeentelijke diensten (zonder afbreuk te doen aan de bestaande banen). We centraliseren het aanbod van gemeentelijke studentenbanen en Molenbeekse bedrijven op de website van de gemeente. Via het OCMW garanderen we elke jongere in een stage voor beroepsinschakeling een opleiding of een baan.

We ondersteunen en werken actief samen met de bestaande initiatieven voor beroepsopleiding. We ondersteunen of starten actief nieuwe opleidingsinitiatieven in de culturele of sportieve sector, de zorgsector of in knelpuntberoepen.

De lokale missie mag niet meegaan in de logica van de jacht op werklozen. De laatste jaren zijn de lokale missies overspoeld door de activatieprocedure die werkzoekenden verplicht om zich aan te melden om hun inspanningen aan te tonen. Het gevolg is dat de daadwerkelijke begeleiding onder druk is komen te staan door deze administratieve last. Verschillende lokale missies hebben hun deuren moeten sluiten omdat ze niet meer in staat waren nog meer nieuwe aanvragen te behandelen.

De lokale missie moet contact opnemen met Molenbeekse bedrijven om de toekomstige benodigde banen vast te stellen. In grote bedrijven, administraties, banken en gemeentelijke diensten zullen in de komende tien jaar honderden werknemers met pensioen gaan. Laten we een kadaster opstellen van de benodigde profielen om deze werknemers te vervangen. De lokale missie kan in samenwerking met de gewestelijke opleidingsdiensten de nodige opleidingen en stages organiseren om kandidaten voor deze functies voor te bereiden.