Bedrijven die bezetting Palestina steunen niet welkom in Molenbeek

“Als publieke overheid dragen we een rechtstreekse verantwoordelijkheid”, zegt PVDA-gemeenteraadslid Dirk De Block. Hij is trots op zijn gemeente, die laat zien dat het mogelijk is iets te doen tegen de Israëlische bezetting.

Luc Vancauwenberge

In 2015 pakte een website uit met “Molenbeek: eerste gemeente die bedrijven boycot die betrokken zijn bij de bezetting van de Bezette Gebieden”. Dirk De Block: “Het is een primeur waar andere gemeenten lessen kunnen uit trekken. Ik ben erg trots op mijn gemeente, die al zo vaak onder vuur heeft gelegen. Nu kunnen we tonen dat er ook goede zaken gebeuren”.

Hoe is deze overwinning tot stand gekomen?

Dirk De Block. De gemeente had in het verleden het innen van parkeergeld toevertrouwd aan de multinational G4S. Dat bedrijf beheert de militaire hekken die het Israëlische leger in de Palestijnse gebieden heeft geplaatst en is aanwezig in de Israëlische gevangenissen waar Palestijnse politieke gevangenen en minderjarigen worden opgesloten. Ik heb me tegen dat contract verzet, maar het was in 2013 al door de gemeente getekend en G4S was het enige bedrijf dat ingegaan was op de publieke aanbesteding. Ik heb de PS toen voorgesteld om samen een motie in te dienen opdat het bestuur niet meer zou werken met bedrijven die het internationale recht niet respecteren, bijvoorbeeld bedrijven die meewerken aan de bezetting van de Palestijnse gebieden. We kregen daarbij al snel de steun van de sp.a en de gemeentelijst GGB. Ecolo/Groen, in de meerderheid, stelde daarop voor om in de motie ook de oprichting van een werkgroep op te nemen die belast was met het vastleggen van de juridische clausules. De motie werd met grote meerderheid goedgekeurd. Deze werkgroep heeft nu net zijn taak afgerond.

Waarom wilt u ondernemingen die betrokken zijn bij de bezetting uitsluiten van openbare aanbestedingen?

Dirk De Block. De Israëlische bezetting van Palestina wordt internationaal veroordeeld. In 2004 heeft het Internationaal Gerechtshof over de muur die Israël op het Palestijnse grondgebied heeft opgetrokken, uitdrukkelijk gesteld dat alle staten de plicht hebben alles te doen om deze onwettige situatie te stoppen. We dragen dus als publieke overheid een rechtstreekse verantwoordelijkheid. Bedrijven die actief zijn in de Palestijnse Bezette Gebieden helpen mee aan het bestendigen van die onwettige situatie. Van die bedrijven moeten we alleen nog het bewijs hebben van hun betrokkenheid. Het goede nieuws is dat de VN binnenkort een lijst met de betrokken bedrijven publiceert. Het is toch niet normaal dat die bedrijven geld verdienen met ons belastinggeld. Als dit nieuwe reglement in de gemeenteraad van april goedgekeurd wordt, zal het des te symbolischer zijn, want dit jaar wordt de oorlog van 1967 en 50 jaar illegale bezetting herdacht ... Daarmee geven we een krachtig signaal: jawel, het is mogelijk iets te doen tegen de Israëlische bezetting en ja, we kunnen een rol spelen mét de steun van de overheid.